Het improvisatie format ‘De Vloer op’ is een Nederlands televisieprogramma, ontstaan in 2000. Aan de hand van een korte casus spelen de acteurs een geïmproviseerde scène.Wat wij zo tof vinden aan dit format is dat het altijd weer verrassend is. Het combineert acteren en improviseren met schrijven, drie elementen die we vaker opzoeken. Omdat de casussen vaak realistisch zijn, kan het publiek zich goed verbinden met dat wat er op het podium gebeurt. Het format leent zich ook voor creativiteit en eigen invulling, niet alleen voor de spelers, maar ook voor de schrijver.

Om meer oefen- en speelmateriaal te hebben willen we graag verhalen uitwisselen. Bekijk ons (groeiende) aanbod aan ‘De Vloer op’ scènes.

We horen graag hoe onze verhalen door jullie gespeeld werden en als of zelf ook  mooie situaties hebt, laat het ons weten

Tip bij het spelen; verander ‘persoon #’ in de naam van je speler.


Teddybeer

A en B jullie hebben een relatie. Jullie zijn op vakantie in Gent. B jij hebt een grote fout gemaakt, je hebt iets heel stoms en doms gedaan. Om het goed te maken heb jij een levensgrote teddy beer gekocht voor A. A jij zeult de hele dag rond met deze onhandig grote beer. Je houdt het echt niet meer en de beer valt midden op de vieze straat. A dat is de laatste druppel.


Geen contact

Jullie zijn broer/zus van elkaar, maar spreken elkaar al jaren niet meer. Jullie hebben vorige week een telefoontje gekregen van een buurvrouw van jullie moeder, met wie jullie al jaren vervreemd zijn.

De buurvrouw deelden jullie mee dat jullie moeder is overleden en al 4 maanden in het huis lag. Toen de buurt een aanhoudende lucht rook, heeft de buurvrouw de politie ingeschakeld.

Jullie lopen nu door het huis, een speciaal schoonmaakteam heeft het al onder handen genomen.


Slechte dag om buren te zijn.

Speler 1, jij werkt nu al 20 jaar bij de politie en tijdens je dienst gisteren heb je je eigen buurman moeten bekeuren.

Speler 2, jij smeekte speler 1 om door de vingers te kijken aangezien jullie al 15 jaar erg goede buren zijn. Maar dit wilde speler 1 niet, je besluit verhaal te gaan halen.


The Chain

Speler 1, jij las vorige week een artikel in de Correspondent over de misstanden in de vrouwelijke turnwereld.

Je las hierin dat vrouwen bij sportscholen met olympische ambities gepusht worden om door te zetten. Trainers blijken over meerdere grenzen van de jonge sporters te gaan en ondanks dat er al meerdere misstanden aan het licht gekomen te zijn, trainers opgestapt zijn en besturen beterschap hebben beloofd, is het artikel somber.

Speler 2 is jouw dochter. Ze is een beroemde turnster die al op jonge leeftijd vele prijzen won. Door het artikel begin je je af te vragen of dit ook jouw dochter overkwam. Je besluit tijdens het afwassen hiernaar te vragen.


Erfgoed

Persoon 1 en persoon 2, jullie zijn al jaren gelukkig getrouwd en wonen in de Vijfhoek met jullie bloedjes van hoogblonde kinderen. Enige tijd geleden is de vader van een van jullie overleden. Als gevolg hiervan hebben jullie de Tweede Wereldoorlogverzameling van zijn/haar vader geërfd.

Omdat het een behoorlijk grote collectie is, hebben jullie besloten het meeste te verkopen en alleen de dierbare stukken te houden. De collectie slinkt goed en het levert een leuk zakcentje op, maar het valt op dat alleen Nazi-voorwerpen overblijven, omdat een van jullie hier wel heel erg geïnteresseerd in blijkt te zijn.

De ander voelt zich hier niet comfortabel bij, en gaat, nu de kinderen naar bed zijn, hierover het gesprek aan met je partner.


Dag boek

A, jij bent schrijver van beroep. Je timmert leuk aan de weg, doet t al jaren goed met fictie en soms wat non-fictie. Geen Literatuurprijs of knallende verkoopcijfers, en juist daarmee ben jij wel content. Zo kan jij creeeren zoals het uit jouw brein stroomt. Dat werkt, meestal.
B, jij schrijft dag-in, dag-uit je dagboek vol. Al jaren giet jij jouw zieleroerselen in dat ene cachet. Vorige week is er bij jou ingebroken. Je trof jouw huis kaal aan, alles weg. Erger dan dat; jouw schrijfboek was weg. (Dag boek)

A en B, als een soort ouder en kind zijn jullie al jaren het hart van DE SCHRIJVERSvereniging van Deventer. A’s gerenomeerdheid en B’s drive binden deze fanatieke club schrijvers. Vanavond moeten jullie een plan maken voor een televisieuitzending bij Eus’boekenclub in ‘t Burgerweeshuis.


Liefste zusje

Murderer – Ren

Tes en Kris, jullie zijn grote broer en kleine zus, telgen van de roemruchtige Deventer criminele familie. Na alle recente afrekeningen binnen de familie is Kris nu ineens de oudste. Dus is Kris daarmee de baas.

Kris en Tes, jullie zijn nu net terug in het thuishonk na de éerste overval met kleine Tes. Met succes (In Den Haag oid?)

Tes, jij bent al lang erg vaardig en genadeloos met jouw wapen. Met reden. Maar ben jij ook zo stoer om dat aan je grote voorbeeld Kris te vertellen ?
Kris, jij zag vandaag voor het eerst hoe snel, maar ook hoe genadeloos je kleine zusje is met haar wapen. Jij zag ook plezier bij Tes toen ze… Wat schuilt er achter dat onschuldige koppie..?
Kris en Tes, jullie zijn dus nu net terug in het thuishonk na de éerste overval (met kleine Tes).


Nieuw-Zeeland

Jullie zijn een stel, gelukkig getrouwd voor 3 jaar.

A moet voor het werk vaak naar Nieuw Zeeland en zit daar dan een lange periode voor werk.

B heeft een tijdje geleden geopperd om te emigreren zodat jullie ook in die periode bij elkaar zijn. Hoewel jullie het beiden moeilijk vinden om jullie leven hier achter te moeten laten, weet A zeker dat die niet wil dat B naar Nieuw Zeeland verhuisd.


De bekentenis

Hij is van mij – Kriss Kros Amsterdam, Bizzey, Maan en Tabitha

Nienke
Je bent al jaren samen met je man en minstens zo lang bevriend met haar. Jullie delen alles. Op een bankje, met koffie, voel je dat er iets niet klopt. Haar blik, haar houding… En dan zegt ze iets wat alles op z’n kop zet.

Dieke
Je draagt een groot geheim met je mee. Wat begon als een fout moment, is uitgegroeid tot een affaire met haar man. Het vreet aan je, maar vandaag besluit je het haar te vertellen — wetend dat je alles kunt verliezen.


Datingbureau

Speler 1: Je bent 35 jaar. Nog maagd. Je woonde tot nu bij je ouders. Maar je hebt elders werk gevonden en gaat nu verhuizen naar een andere plaats. Je ouders vinden dat je nu aan de man / vrouw moet. Zij hebben een afspraak gemaakt met een datingbureau in het dorp. Je bent opgevoed in een orthodox christelijk gezin en woonde al die tijd in een dorp op de bible belt. Je gaat naar het datingbureau, vooral met de intentie om nu eindelijk eens “los” te kunnen gaan en seks te hebben.

Speler 2: Je runt een christelijk datingbureau. Je klandizie komt uit de omgeving, gelegen in de bible belt. Het is niet ongewoon dat de ouders jou vragen iets te zoeken voor hun kind.